Vi bruger vand

Gå på opdagelse og find ud af, hvad vi bruger vand til
Spirer - Dorte Møller børn fylder vand i gryde

Vand er et spændende element fuld af leg og læring. Men vand er også livsnødvendigt og nogle steder en knap ressource. Det tænker vi sjældent over i Danmark, hvor koldt og varmt vand fosser ud af hanen, så snart vi drejer på håndtagene. Men også i Danmark må man bore stadigt dybere for at få rent grundvand. Tænk, at hver dansker bruger 135 l vand om dagen derhjemme!

Når vi introducerer det fantastiske fænomen vand for børnene, bør vi samtidig så frøene til en fornuftig og miljøvenlig omgang med vandet. Det kan sagtens gøres gennem leg og daglige gøremål uden løftede pegefingre.

I læreplanens tema om natur og naturfænomener lægges der vægt på, at: Børnene stifter kendskab til sammenhænge, og der skabes grundlag for en senere stillingtagen til miljø- og ressourceproblematikker.

"At se sammenhænge og forstå sig selv som en del af naturens kredsløb"

Vanddetektiver

Start med at tale om vand med børnene. Hvad bruger vi det til? Vi drikker det, og vi bruger det, når vi vasker hænder og går på toilet. På legepladsen bruger vi vand til at vande bedene med og til at lege med.

Gå en tur rundt i institutionen inde og ude og find ud af, hvor vandet kommer fra. Børnene leger vanddetektiver og finder vandhaner, toiletter, drikkedunke, vandslanger mm. Noget vand er koldt og noget er varmt. Hvorfor mon det?

Hjemme bruger vi også vand. Mor eller far vasker det snavsede tøj, og badekaret bliver fyldt. Måske er der nogen, der har været i en svømmehal? Eller én der har et akvarium?